tcm

25 207089 De Spoordonkse Watermolentocht, 23 april 2017

24 april, 2017

Vrijdag avond 21 april besluiten Annemarie en ik maar rap een paar krentenbollen te smeren. Je zult denken “Wat moet ik met die mededeling?” Welnu, de weersvoorspelling voor zaterdag ochtend was dat de regenbuien in de loop van de ochtend van noord naar zuid weg zouden trekken en dat was een beetje balen voor ons. We wilden graag deelnemen aan de Tom Boonen Classic in ’t Belgische Balen maar we moesten op zoek naar een meer noordelijker, en dus hopelijk droger alternatief. Waar gingen we zaterdag ochtend naar toe? Naar Stroe om deel te nemen aan de Veluwekrachttour. En omdat dat een tocht in Nederland is betekent dit automatisch dat we in de pauze geen Belgische wafels, bananen, krachtkoeken en ander wielervoer gratis tot ons konden nemen. En omdat we deel gingen nemen aan een krachttour op de Veluwe was enig eigen bereid ondersteunend krachtvoer wel nodig. Eénmaal aangekomen in Stroe merkten we al snel dat niet alle buien van noord naar zuid vertrokken waren en onder dreigende wolken en een enorm zware wind trokken we noord-oostwaarts van Stroe via Garderen, Uddel richting zuid-oost, even op de foto, door Hoog-Soeren langs Ugchelen bij Apeldoorn door Beekbergen naar de pauze in Loenen. Regenjasjes even te drogen hangen en brillen weer droogpoetsen en vol goede moed westwaarts, en deze keer zonder regen, via Woeste Hoeve, Hoenderloo en over een fantastische Veluwe langs Radio Kootwijk door Kootwijk en Stroe naar de finish toe.

Een ware krachttour met dit weer, maar ja elk nadeel heb z’n voordeel: de wind op zondag zal voor ons, door de ervaring op zaterdag, een peulenschilletje zijn.  Dus vol goede moed begonnen we met 21 man aan de Spoordonkse Watermolen tocht. De Spoordonkse Watermolen – te vinden aan de rand van kerkdorp Spoordonk (gemeente Oirschot) – stamt uit 1320 en draait volledig op waterkracht van de Beerze. Het is de meest westelijke watermolen van Nederland. De molen is uitgevoerd met twee waterraderen . Eén waterrad werd gebruikt als aandrijving voor een oliemolen , waarmee lijnzaad werd verwerkt tot lijnolie . Tegenwoordig wordt dit waterrad gebruikt voor het opwekken van elektriciteit , groene energie op de meest milieuvriendelijke manier. Het andere waterrad heeft nog steeds zijn oorspronkelijke functie, te weten middels waterkracht graan tot meel te verwerken. De aandrijving geschiedt helemaal middels houten tandwielen , er zitten nog steeds authentieke elementen in uit 1320 , terwijl veel onderdelen in de loop der eeuwen ook vervangen zijn. Indien het waterpeil het toelaat wordt er met de molen nog volop graan gemalen op dezelfde manier als eeuwen geleden .Tot hier de historie, terug naar het heden. Onder dreigende wolken maar met de wind voornamelijk in de rug reden we, met 8 man afwisselend op kop naar Mierlo terug. Een mooie tocht, zo mooi dat Jaap en Marita, een gastrijder-echtpaar besloot om lid van onze club te worden en het Lidl-pakje te verruilen voor een TCMierlo outfit. Dus……………op oranje Koningsdag tijdens onze uitrit extra zwart-wit-rood?!?

HvdW

Terug naar nieuws